بیشترین اشتباهات زنبورداران تازه کار


بیشترین اشتباهاتی که افراد تازه وارد در حرفه زنبورداری ،انجام می دهند.این مطلب ترجمه شده از نوشته Hilary keamey مربی پرورش زنبور عسل است.

١ 》ارزیابی سلامت کلنی صرفا بر اساس مشاهده ترافیک (رفت و آمد)زنبور :
توصیه به زنبورداران این است که به صورت هفتگی یا روزانه کلنی های خود را از خارج بازدید مشاهده کنند.مشاهده فعالیت زنبور مانند حمل گرده به کلنی،تعداد زنبورهای تلف شده در جلوی کندو یا مبارزه با مهاجمان خارجی می تواند به زنبوردار یک ایده برای فعالیت نرمال و عادی کلنی بدهد.هم چنین این کار یکی از راههای تشخیص تغییر در وضعیت کلنی های زنبورستان است.
با این حال مشاهده کلنی از خارج هیچ وقت نمی تواند جایگزین بازدید و بازرسی قاب به قاب داخل کلنی شود. بازدید به موقع به دفع آسیب های احتمالی کلنی کمک می کند و یک فرصت عالی برای یادگیری است.انجام یک بازرسی در هر دو تا چهار هفته توصیه می شود زیرا بازدیدهای مکرر باعث وارد شدن استرس به کلنی ها می شود و شرایط داخلی کلنی از نظر دما،رطوبت و فرمون ها را دچار اخلال می کند.برای تحقق این مهم ثبت مشخصات کلنی های زنبورعسل امری ضروری است زیرا زنبوردار قبل از بازدید می داند به دنبال چیست و چه فاکتورهایی را باید در کندو بررسی کند.

٢ 》عدم شناخت کلنی های بدون ملکه :
یک کلنی زنبورعسل نمیتواند بدون ملکه زنده بماند.اگر از بیرون کندو مشاهده کنید ممکن است ببینید که تعداد زیادی زنبور رفت و آمد می کند،داخل کندو نیز تعداد زیادی زنبور و مقدار زیادی عسل باشد،اما اگر با دقت کلنی را بازرسی کنید مشاهده می کنید که با حذف ملکه و از دست دادن آن اتفاقاتی در کلنی رخ می دهد و به تدریج جمعیت کلنی ها کاهش می یابد.عدم وجود تخم ها،بعد عدم وجود لارو های جوان و در نهایت عدم وجود هیچ نوزادی در کلنی. این اتفاقات با افزایش عسل و گرده متضاد است زیرا نوزادی در کندو نیست بنابراین عسل و گرده مصرف نمی شوند.اگر کلنی مدت زیادی بدون ملکه باقی بماند به نقطه بدون بازگشت می رسد. به خاطر همین پیدا کردن تخم در کندو بیانگر آن استدکه حداقل ملکه سه روز قبل وجود داشته و تخم ریزی نیز داشته است.بنابراین در هر زمان از بازرسی کندو، وجود تخم روز را مشاهده و بررسی کنید.

٣ 》قاب های اضافی و ایجاد فضای خالی :
زنبورها در هر فضای خالی که ما برای آنها ایجاد می کنیم موم بافی می کنند.ساختار کندوهای لانگستروت طوری طراحی شده است که تنها در فضاهایی که ما بخواهیم زنبور موم بافی کند.اگر تعداد کمی قاب در کندو بگذارید زنبورها در فضای خالی موم بافی می کنند.اگر به کندو فضای اضافی بدهیم مانند اضافه کردن طبقه بدون اینکه در آن فضا قاب بدهیم،زنبورها شان های اصلی را به سقف کندو متصل می کنند.البته ممکن است بعضی از زنبورداران برای بازرسی راحت یک قاب کمتر بدهند یا در فصل عسل در طبقات به جای ١٠ قاب ٩ قاب بگذارند ولی باید دقت داشت که فضای بین قاب هابه  صورت مساوی تقسیم شود.اگر برای تغذیه در کندو ظرف می گذاریم باید بین ظرف و زنبورها یک پوشش داخلی ایجاد کرد و هنگامی که نیاز به تغذیه نیست فضای خالی راباید حذف کرد.

٤ 》 برداشت عسل خیلی زود یا برداشت بیش از حد :
به عنوان یک قانون کلی از یک کلنی که در سال جدید تاسیس کرده اید عسل برداشت نکنید. چون اغلب به اندازه کافی قوی نیستند و مقدار عسل اضافی ندارند و برای زمستان گذرانی به آن نیاز دارند. اینکه از یک کندو چقدر عسل می توان برداشت کرد بستگی به منطقه جغرافیایی دارد.اگر از یک کلنی بیش از حد عسل برداشت کنیم(نتوانیم با تغذیه جایگزین کنیم)منجر به از دست دادن کلنی می شود.با مشاوره زنبورداران محلی می توانید از مقدار عسل مورد نیاز کلنی خود در آن منطقه اطلاع حاصل کنید.

٥ 》عدم تغذیه کلنی های تازه تاسیس :
بعضی از زنبورداران تغذیه زنبورها را با مواد قندی مخصوصا شکر به ضرر زنبور میدانند.اما این یک اشتباه است هنگامی که شما زنبور پاکتی تهیه می کنید(یا کلنی جدید تاسیس می کنید)باید آنها را تغذیه کنید چون ذخیره غذایی ندارند و حداقل یک ماه طول می کشد تا بتوانند برای خود غذا ذخیره کنند.اگر این کلنی ها به موقع تغذیه نشوند امکان دارد در پاییز ازدست بروند.سوپرگروه شهدآوران
اما در مورد تغذیه بچه طبیعی:تغذیه آنها همیشه ضروری نیست.اگر متوجه شدید که اندازه بچه طبیعی شما رشد نمی کند،یک ایده خوب برای تغذیه آنها است.